Advertise

Yang Lain-lain

Pasal Aku.

My photo
Je m’appelle Nurul Syazwana Binti Che Wahab. J’ai 18 ans. Je suis Malaisienne. Je viens de Kuala Lumpur, mais depuis l’âge de 14 ans j’ai vécu à Manjung, Perak. Je suis étudiante en art culinaire à l’UiTM Pulau Pinang. Je parle trois langues, le Malais, l’anglais, et un peu Français. Je suis né à Kuala Lumpur. J’aime jouer au hockey. J’adore la lecture surtout les romans anglais. J’aime aussi écouter de la musique. J’aime l’Audi R8 et tous types de moto. Je déteste le karaoké. my myspace, syzcwa_life@walla.com. facebook, nurul_syazwana@yahoo.com yahoo, nurul_syazwana@yahoo.com

Monday, June 14, 2010

I Don't Care

S.K.Taming Jaya, 2004
Yes, it’s true that I am a tomboy kind of girl. Since when? Well, since born I think. Tapi aku memang sure yang semua tu Nampak bila aku masuk tadika 5 tahun. At that time, my sister [Liana] was in the same kindergarten with me. Aku boleh katakan yang aku gila protect adik aku dari dikacau budak-budak lain. Aku belasah one Indian boy sebab dia baling batu dekat adik aku. Aku pun pernah bergaduh sampai belasah sorang kawan [Fara Eida] and cikgu terpakse jauhkan tempat duduk aku dengan kawan aku ni. Itu dari apa yang berlaku. From physically, rambut aku pendek, seluar pendek plus t-shirt [uniform tadika], paling tinggi dekat tadika, kurus. Kalau keluar jalan-jalan aku biasa gila pakai boy outfit. At that time, parent aku tak pernah kesah pun. Aku tak pernah pakai gaun sejak aku start tadika. Aku siap pakai baju melayu abang kawan aku time hari anugerah dekat tadika. Nobody care. Bila dah masuk sekolah rendah, aku boleh katakan yang aku makin nakal. Aku gaduh and belasah budak laki lebih dari 4 kali. Sebab-sebabnya rahsia. Aku boleh cakap yang aku amat protect kawan-kawan yang rapat dengan aku terutama perempuan. Aku suka sukan yang lasak, hoki, bola sepak, bola baling, bola tampar. Cikgu dekat sekolah selalu buat perlawanan antara team perempuan dengan team lelaki. As usual, team lelaki akan main kasar. Pernah beberapa kali aku buat jahat, aku gelecek untuk rampas bola dari belakang. So, budak lelaki tu akan jatuh macam nangka busuk. Hahah... ada jugak yang aku guna kayu hoki untuk umpan kaki diaorang untuk rampas bola. Tak kurang dengan tolak and langkah badan diaorang. Budak lelaki of cause lambat matang 5 tahun dari budak perempuan. Tapi, aku memang tak boleh tahan dengan sikap diaorang. Well, aku selalu jugak kena ejek “wana warni di aidilfitri”, “wana kona” and macam-macam lagi. Kira siapa yang panggil aku macam tu akan kena kejar dengan aku. Tomboy aku terserlah kan? Aku ingat lagi yang setiap tahun, kemahiran hidup akan ada projek kayu, aku adalah orang pertama yang akan siap membetulkan kerusi dengan meja yang rosak dekat belakang sekolah, aku orang yang banyak membetulkan kerusi dan meja dari budak-budak lain. Aku tak kesah apa yang korang nak cakap, bagi aku, tu agak ganas untuk budak perempuan. Aku ingat lagi, kawan aku, tulis surat cinta dari aku untuk budak laki kelas sebelah aku [Hanafi]. aku macam nak cakap “WTF” je dekat dia, sebab aku tak ada hati pun dekat mamat tuh. Even though dia makin handsome. Aku mengaku yang sebenarnya aku tak pernah ada hati dekat mana-mana budak laki time sekolah rendah taming jaya and sekolah menengah cheras jaya. Tak payah nak kata aku mengada tak nak mengaku, dah aku tak suka, tak suka lah. Masa masuk form1, aku rapat dengan Edzma,Bazlin,Iffah, and Aziera. Geng pengawas. Each one of them have “boyfriend” except me. Aku tak kesah pun. So, aku dah di kira tempat meluahkan perasaan untuk diaorang, dan tempat menyelesaikan masalah diaorang dengan boyfriend diaorang. Aku lebih rasa secure and selesa jadi keadaan macam tu. Masa dekat sekolah cheras jaya, aku join team bola baling and bola tampar untuk wakil sekolah. Orang yang melatih bola baling tu Kak Mia, nama panjang yang aku tau mungkin Samihah. Kalau tak salah la. Dia ada personality yang menarik, pandai, baik, and of cause cantik. Seronok kalau dapat kenal rapat dengan dia, tapi dia kakak angkat kawan aku, [Hazellyna]. At the same time, aku selalu sembang dengan ketua team laki untuk bola baling, [Majid] time dalam bas je sebab aku naik sama bas dengan dia. Kawan-kawan aku pun mula cakap aku suka dia. WTH. Aku langsung tak tertarik and suka dekat dia pun. Aku sanggup sumpah.. Seriously, kenapa beria gila nak satukan aku dengan dia? Aku nampak terdesak sangat ke nak ber”boyfriend”? aku tak teringin pun. Tapi aku buat tak kesah dengan semua tu. After that abah kata nak pindah. Aku dapat jalan penyelesaian untuk mengelakkan involve dengan lelaki, aku mintak sekolah semua perempuan. Well, abah pun lega jugak sebab tak payah terlalu control pasal ber“boyfriend” yang aku tak pernah kesah.

SMK Convent Sitiawan, 5 science 1, 2009.

Bila dah masuk sekolah convent, surrounding and culture memang different gila. Feminine at all over the place. Aku dapat seseuaikan diri sekejap je. In one day aku dah dapat ramai kawan. Tak macam adik aku, [Liana] adik aku lambat sikit dapat kawan. Agak lama la untuk membuktikan dekat kawan-kawan baru yang aku ni kindda tomboy. Well, takkan aku nak cakap “hi, saya Wana dan saya tomboy”. Tak ke pelik tu, dan orang akan cakap kau gila. Kalau lelaki yang lembut pun tak akan cakap “hi, saya ____ dan saya seorang yang lembut”. That is the first bad impression. Bagi aku, aku tak kesah dengan siapa aku berkawan, asalkan orang tu tak kutuk aku belakang. Terus-terang aku cakap yang aku kadang-kadang ada jugak cakap ikut mulut. Tapi, tak payah la nak terasa sangat. Kalau dah aku cakap benda yang korang tak suka, cakap aja lah tak suka. Ni, nak kutuk belakang pulak. Dekat convent yang aku perasan, aku terlampau kena jaga perasaan orang sangat. Padahal, orang lain tak pernah kesah ape aku rasa. Well, mungkin aku terlalu simpan sangat..??? jangan ingat aku dekat convent tak pernah bergaduh. Masa form2 aku gaduh dengan Farah. Semuanya sebab aku saja-saja nak tahu pasal sorang laki ni. Saja nak tahu je.. tak ada pun aku cakap nak mengorat. Aku tak ada pun cakap yang aku suka mamat tu, walaupun dia handsome. Aku nak belasah dia pun tak boleh, ye laa..sekolah perempuaan. Tambah pulak peraturan dekat convent tu ketat and aku tengah nak menonjolkan diri untuk jadi pengawas. So, apa yang aku boleh buat? Tumbuk tiang suda. Then, aku rapat dengan seorang lagi kawan ni, aku memang seronok kawan dengan dia. Tambah pulak aku dengan dia datang dari “bandar”. Tapi dengan bangang sekali bila sebab seorang lelaki yang curang and penipu membuatkan aku dengan kawan aku ni gaduh besar. All this buat aku punya kepercayaan hilang macam tu je. Bayangkanlah, aku kawan dia, tapi kenapa dia nak kena percaya jugak boyfriend? Hmmm.. pandai-pandai lah korang nak judge semua ni. Well, aku berjaye jugak jadi pengawas dekat convent masa nak hampir akhir tahun. Masa form 3 aku boleh katakan yang aku semakin dikenali oleh warga convent. Dan masa form 3 jugak lah aku dapat di kejutkan dengan budaya adik dan kakak angkat yang illegal dekat convent. Well, walaupun illegal, aku ada jugak adik angkat. First is Syaza, second is Zai, and the last one is Aisyah. Aku ade jugak kakak angkat time form4, tapi sekejap je, [Kak Leha]. Tu pun sebab dia jealous aku rapat dengan Sohair. From aku form3 to form5, all this was kindda game. Game to survive dari cikgu dapat tau semua ni. All this boleh lah dikatakan agak berat, because i’m a Head Prefect. Sepatutnya aku lah orang yang kena larang semua ni. Teruk betul aku ni. Tapi aku tak boleh nak tahan. Dah lah aku ni mesra alam, setiap kali ada junior baru, mesti ada surat mintak jadi kakak angkat yang sampai kat aku. Tapi aku setia wooo jd kakak angkat Sya. Korang mesti tertanya, kenapa aku pilih untuk ada adik angkat walaupun aku dah ada adik. Entah lah.. aku sendiri tak dapat tafsirkan dengan ayat. But surely it wasn’t for fun. Melibatkan perasaan. Macam dengan Sya, aku selalu jugak kongsi masalah and lelain lagi. Well, aku tak nafikan, dia memang cute, baik, peramah, bijak, caring, and aku selesa dengan dia. Tapi masalahnya, bila aku rapat je dengan dia, ada je yang bukak mulut and tanya soalan yang tak menyedapkan telinga aku. Aku still tak ambil kesah. Tapi kenapa ada ke yang sibuk nak melabel aku. Untuk menyenangkan korang lagi, buat masa ini aku tak nak membuang masa fikir pasal hubungan antara lelaki-perempuan.

Fraser Hill, Disember 2009.

Time form5, aku still ade crisis yang melibatkan lelaki. salah seorang kawan aku couple dengan someone yang tak patut dia couple. Aku tau semua ni pun dah lambat sebab busy dengan hal prefect. So, can’t help. Selain dari tu, aku ada mula rapat dengan seorang kawan ni. Sekolah lain. Rapat pun sebab dia kawan rapat dengan kawan aku punya adik. Aku tak nak sentuh hal secret. Aku boleh katakan perwatakan dia menarik, mesra, peramah, baik, and caring pasal kawan-kawan dia. Memang sesuai untuk menjadi seorang kawan sahaja. Well, memang ade yang ingat aku ada scandal dengan dia, tapi, dengan kewarasan akal aku, dia hanya kawan semata-mata. Not more than that. Mungkin sebab aku jarang ada kawan lelaki, orang lain anggap lain. Sorry korang, atas sebab-sebab tertentu, buat masa ini, lelaki hanyalah kawan buat aku. Aku dah dengar banyak sangat benda yang teruk datang dari lelaki. Aku rasa lelaki sekarang ramai yang terlampau bebas buat banyak kesalahan. Sampai aku rasa, aku lebih rela bujang sampai ke tua. Cakaplah apa-apa untuk membela kaum lelaki, aku tak akan percaya satu pun. Sebab ramai yang just manis mulut. Aku malas nak berdebat pasal ni dengan lelaki. Dah banyak benda yang jadi dekat kawan-kawan dan family aku yang menyebabkan kepercayaan aku makin hilang. Dengan ini tak bermakna aku terpengaruh untuk tukar orientation aku. straight? gay? Terpulang kepada kewarasan korang, itu pun kalau korang suka melabel orang lain. Aku masih tak kesah.. yang aku masih kesah, adakah aku berani menyuarakan pendapat aku yang satu ini. Aku tahu, korang akan kutuk sedalam-dalamnya dekat aku kalau aku cakap benda tu. So, buat masa sekarang, lebih baik senyap dari berkata-kata..

And I still don't care...

5 comments:

  1. thanks! take time gile untuk aku luahkan sume ni.

    ReplyDelete
  2. walamak...hahahaha....TERBAEKK lawhh... (;

    ReplyDelete
  3. terkesima ku membacanya...

    ReplyDelete
  4. weh kaw ada jugak cerita pasl aku yer hhahah wehhh aku rindu kaw,amcm life?

    ReplyDelete